© 2017 Lisette Verbeek - Wellness Malden

Website realisatie iMDH.nl

May 5, 2019

Please reload

Recente berichten

Het grootste belang van Yin Yoga en wat doet het?

01/06/2018

Kenmerkend aan Yin yoga is dat we tijdens de les 2 tot 8 minuten in eenzelfde houding verblijven en je leert daarbij je spieren juist zoveel mogelijk te ontspannen. Het effect hiervan is dat je je zogenaamde fascia oprekt. Fascia is het netwerk van bindweefsel dat alle organen, botten, ligamenten, pezen en spieren in het lichaam omvat. Door het oprekken van het fascia wordt de stof Hyaluronzuur aangemaakt. Hyaluronzuur zorgt ervoor dat Fascia meer water aan zich bindt waardoor de soepelheid tussen de botten en rondom pezen en gewrichten, wordt vergroot. Hierdoor zal de aan- en afvoer van vloeistoffen, denk aan afvalstoffen, binnen het Fascia positief worden beïnvloed. 

Het effect van Yin yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk een sterker lichaam. Het beweeglijker maken van Fascia zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam.

Actiever maken van Fascia zegt iets over het verbeteren van weerstand en de energetische gesteldheid, en indien van toepassing, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen.

Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Als je in Yin yoga houdingen langere tijd (ver)blijft, kan deze vorm van yoga-beoefening een meditatief en rustgevend effect hebben.

Een van de mooiste voordelen van Yin yoga is de stilte die het kan brengen.

Je kunt Yin yoga beoefenen als balans van elke actieve of dynamische vorm van beweging.  Je kunt het ook beoefenen als balans voor een langdurig eenzijdig fysieke belasting en op die manier eventuele gevolgen van zware fysieke, psychische en of eenzijdige arbeid compenseren. Yin Yoga heeft alles te maken met mindfulness. Het zijn in het moment in je lichaam, de ruimte en je gevoel.

Wat is Fascia precies & wat als...?        

Fascia is het weefsel dat alle spieren en organen omhult en alles in het lichaam met elkaar verbindt. Het omhult onze hersenen, ons ruggenmerg, onze organen en onze spieren. Fascie is rijk aan zenuwweefsel, bloedvaten en lymfvaten. Maar ook ons Meridianen stelsel is gelegen in de Fascia. Dit zijn de redenen dat het zo’n belangrijke rol speelt. De Fascia heeft letterlijk contact met elk ander systeem van het lichaam. We noemen het ook wel “het verbindende weefsel”. Het is net zo belangrijk of misschien zelfs belangrijker dan andere lichaamssystemen. Het hebben van soepel, “Sappig” Fascia is van vitaal belang voor de algehele gezondheid en welzijn. Met gezonde Fascia zien we er beter uit, voelen wij ons beter en functioneren wij beter!

De diverse structuren Fascia verbinden:

  • Ligamenten en botten met elkaar

  • Pezen, spieren en botten met elkaar

  • Kraakbeen

  • Bot

  • Bloed

  • Meninges zijn bindweefselvliezen om de hersenen en het ruggenmerg

  • Fascie vliezen rond organen en spieren

  • Op microscopisch niveau omhult Fascie zelfs iedere cel van je lichaam.

Blokkades in de Fascia kan bewegingsbeperkingen veroorzaken. Zo’n beperking in het fascia ontstaat o.a. door dehydratie, fysieke oorzaken (b.v. trauma, verkeerde belasting, operaties e.d.) door chemische oorzaken (b.v. voedingsstoornissen, hormonale invloeden e.d.). Maar ook onverwerkte emoties, overtuigingen en gewoonten kunnen zich vastzetten in binnen de fascia. Het weefsel verdikt zich daar, waardoor de elasticiteit vermindert en tenslotte verloren gaat. De Fascie vormt dan als het ware een harnas om de spier, organen en de meridianen waardoor deze niet meer vrij kunnen bewegen en de energie zal stagneren. Het kan letterlijk niet meer stromen!

Het kan zelf zo zijn dat op het omliggende weefsel zoveel trekkracht wordt uitgeoefend dat je je niet meer kan ontspannen, of veel pijn ervaart of bijvoorbeeld een gedeelte zelfs van de oorspronkelijke plaats wordt getrokken.  

Conclusie: Beperkingen in de Fascia kunnen veel stijfheid-, pijn en gezondheidsklachten geven. Je letterlijk het gevoel van krapte geven.

Het water in de fascia verandert , verstijft/verhard door dehydratatie, inactiviteit(door bijv. pijn bij bewegen) en door andere interne en externe factoren zoals stress, emoties, trauma’s, overtuigingen en gedachten.

De wetenschap toont dat Fascia soepeler, meer gehydrateerd “sappiger”, wordt door beweging en langdurige rek.

Het water dat zich in de Fascia bevindt, bindt zich aan informatie, slaat “informatie’ op, waardoor de elasticiteit vermindert en tenslotte verloren gaat. (Bijv. van Slijmbeurs ontsteking naar Frozen Shoulder)

WORDEN WE OUDER OF DROGEN WE GEWOON UIT?

Naar mate we ouder worden verandert de structuur van ons bindweefsel. We drogen langzaam uit! Een baby bestaat uit ongeveer 90% water terwijl een gemiddeld volwassen persoon uit nog maar 60% water bestaat. En dit uitdrogen gaat door naar mate we ouder worden. Dus je zou kunnen stellen dat het proces van ouder worden een proces van dehydratie is.

Echter is hydratatie voor de Fascia cruciaal! En dus ook voor jou!

Zo gaande weg de jaren begint het bindweefsel te verharden/verstijven. Vele herkennen dit wel omdat ze rond de 40 jaar moeilijk kunnen lezen, de armen worden wat te kort. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat het bindweefsel in de oogbol langzaam uitdroogt en aan flexibiliteit verliest. Hierdoor verliezen de ogen stukje bij beetje hun functie.

Rimpels…wie kent ze niet!

Nog een teken dat het bindweefsel minder gehydrateerd is.

Als je dit leest dan zou je zeggen dat DE oplossing veel water drinken is, maar is dat ook zo? Zeker maar ook weer niet! Want 8 tot 10 glazen water per dag doet heel veel goeds voor ons lichaam maar er is nog iets anders nodig om het water naar het bindweefsel te transporteren…..en dat is, al van jongs af aan:

BEWEGING want als je niet beweegt krijg je het water niet op die plekken binnen het bindweefsel systeem waar je het zou willen hebben.

VARIATIE IN DIE BEWEGING want als je iedere keer dezelfde bewegingen maakt stuur je ook iedere keer het water naar dezelfde plekken.

RUST want in de rustmomenten hydrateert de Fascia zich. Hoeveel rust hangt af van de training/beweging die je doet. Echter te weinig rust maakt je heel kwetsbaar en dus blessuregevoelig.

EN NU KOMT YIN YOGA OM DE HOEK KIJKEN!

Want wat maakt dat Yin zo bijzonder?

Kijk eens naar de 3 pijlers die ons Fascia (bindweefsel) nodig heeft om gehydrateerd/soepel te blijven. Met Yin houdingen kom je op allerlei plekken in de lichaam waar je normaal niet komt.  Wanneer bij Yin yoga compressie (druk) of tension (rek) op het bindweefsel en daarmee ook de gewrichten wordt uitgeoefend stimuleert dit tevens de Meridianen (Traditionele Chinese Geneeskunde).  Yin Yoga houdingen stimuleren ons lichaam om meer levensenergie naar die delen van het lichaam toe te sturen waar de druk of rek op wordt uitgeoefend. Deze toename van energie stimuleert de cellen van het bindweefsel (de fibroblasten) om meer hyaluronzuur aan te maken. Hyaluronzuur trekt minimaal 1000 maal zijn eigen volume in water aan. Zo worden bindweefsel en gewrichten letterlijk meer gehydrateerd dus soepeler en flexibeler!

Wanneer begin jij als Yinner?

Het leuke is dat iedereen Yin Yoga kan praktiseren, ongeacht je leeftijd of geslacht!

Het is bij mij mogelijk om privéles hierin te krijgen, zodat jij thuis, met iedere dag heel eventjes yinnen er bedreven in zal worden. Zó wordt jij sterker en ga jij je Vitaler voelen. Een proefles is mogelijk. Voor een Yin Yoga les bij Wellness Malden, maak je een afspraak via mijn website, of mail naar info@wellnessmalden.nl 

 

 

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Please reload

Volg ons
Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square